KONKURRENCE: Serum til øjenvipper

Sukkerfri min bare røv!

 

Så troede man lige, at man kunne være sund og fornuftig sammen med alle speltkusserne og køre 30 dage ugen sukker. Kæmpe fail. De sukkerfrie laaaaaaange dage blev talt, da jeg første gang røg i med en lækker marsbar-is. 6 dage var der gået. Fucking 6 dage. Stærkere er min rygrad åbenbart ikke? Derefter holdte jeg endu 3 dage uden det giftige lort, og så begyndte jeg så småt at indføre dagligt indtag af sukker igen.

Det er vanvittigt svært at lade være! Der er sukker i fucking ALT. Jeg troede bare, jeg skulle droppe blandselv slikken, men der tog jeg grueligt fejl. Derudover har jeg nok undervurderet hvor afhængig, jeg er af det stads.

Jeg er faktisk blevet dybt afhængig. Chokolade, is, saftevand, boller, kage, kakao, skumfiduser, sød yoghurt, bolsjer.. Masser af sødt! Jeg bander mig selv langt væk når jeg igen, igen har spist kvalmende meget chokolade, fordi jeg ved, at sukker fodrer både angst og stress. To ting jeg har kæmpet en del med i mit liv.

Fuck vægten. Jeg træner mere end de fleste og spiser (som regel) en masse nærende mad i løbet af dagen, så det er ikke fordi jeg føler mig vildt klam. Kun lidt. Måske især de dage hvor jeg lige kværner 5 mælkesnitter ned i kæften på kun 2 minutter. Men mit psykiske velvære skal jeg sgu da passe på.

Jeg arbejder på sagen. Jeg har været røgfri i over et år. Hertil skal det siges, at jeg har røget fast siden en alder af 13, pånær min graviditet og det første år som nybagt mor. Jeg har ikke drukket alkohol siden min fødselsdag i december 2017. Et fucking halvt år! Ikke en dråbe. Jeg undgår aspartam og indtager ikke koffein. Men sukker? Det er åbenbart sindssygt vanskeligt at undvære.

For mit vedkommende handler det ikke om, at jeg skal være ih og åh så sund og slank. Det handler om, at jeg det seneste år har fundet ud af, hvor vanvittig en effekt mad og drikke har på vores psyke, herunder især angst. Og fordi jeg sidste påske nåede HELT ned at skrabe bunden, så er jeg begyndt at tage mig selv og mine signaler dybt alvorligt.

Jeg VED, at et for stort indtag af sukker kan trigge min angst i op til dage efter indtag. Der er lavet et hav af nyere undersøgelser, der bakker den påstand op, men jeg behøver ikke engang videnskabelige beviser. Jeg er et levende bevis. Og det bevis har jeg tænkt mig at handle ud fra.

Et liv helt uden sukker er slet ikke et ønske. Jeg vil bare skide gerne blive bedre til at tage gode valg for mig selv, frem for at udføre fristende handlinger, der bider mig kraftigt bagi efterfølgende. Men sandheden er bare, at jeg lige nu sidder og gnasker chokolade og is tænker: “Sukkerfri min bare røv!”.

Kender i det?

a7e6f49f-d12c-4cd6-aadd-38043c61f213

   

9 kommentarer

  • Josephine

    Jeps, det kender jeg godt. Jeg har altid haft et problematisk forhold til sukker.
    Ked af det – nårh det er synd for dig, spis noget sukker.
    Fejring – hvor er du bare god!, forkæl dig selv med en kage.
    Jeg har én gang for en del år siden, formået at holde mig sukkerfri i 2 måneder. Og så faldt jeg i igen.
    Men jeg vidste faktisk ikke at det kunne være en trigger for stress. Det kunne klart være en motiverende faktor til at stoppe, ud over vægttab.
    Forresten, er der en årsag til at du undgår aspartam? 😊

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Summen af laster er konstant, er det ikke det, man siger ? 😉 Jeg er også den vildeste sukkerjunkie og HVER EVIG ENESTE gang, jeg beslutter mig for en detox, så går jeg nærmest amok i sukker i stedet. Jeg er nu der, hvor jeg seriøst overvejer hypnose…..

    Skal vi følges ? Så kan vi fejre det med en is bagefter, ha ha ha! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Caroline

    Hej Alexandra
    Jeg kan simpelthen ikke finde dig på Instagram – hverken når andre tagger dig, eller ved at klikke på dit link på bloggen.
    Kan du hjælpe mig? Jeg vil så gerne følge med derinde også 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Katrine

    Jennifer: Der er nu stor forskel på blodsukker-niveauet og insulinresponset afhængigt af typen af kulhydrat du indtager (fx kartoffel versus is). Du kan læse om det her, hvor det er beskrevet i forhold til sukkersyge (men selve responset gælder alle) https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/hormoner-og-stofskifte/sygdomme/diabetes-og-foelgesygdomme/glykaemisk-indeks/

    Om det hænger sammen med angst, ved jeg dog ikke 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Birgitte

    Ja jeg kender det 🙈 Jeg har en kronisk fysisk sygdom og de dage hvor jeg sover dårligt, er træt i krop og psykke (af at holde den gående med smerter og for meget at gøre) kan jeg ikke honde mig fra sukker og /eller et glas vin 😝 Det gør underværker for mit humør 👌👍 så jo mere jeg gør for mig selv jo mindre har jeg lyst 😆 men det er f….. op af bakke meget af tiden 😆😆 dog er jeg blevet meget bedre, lige som dig ved at tage små skridt “Rom blev ikke bygget på en dag” ☀☀

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Carina H

    Så længe jeg kan huske har jeg kæmpet med sukkertrang! Elsker chokolade og cola – altså den helt rigtige med masser af sukker. Allerede lige efter frokosten havde jeg lyst til chokolade.
    Nu har jeg i godt en måned spist efter LCHF og min sukkertrang er væk! Jeg går ikke og sulter, men jeg taber mig alligevel. Min krop har det bedre end længe fordi jeg ikke har alle de udsving i blodsukkeret.
    Jeg spiser masser af lækre ting og jeg har nemt ved at sige nej tak til kage og slik fordi min crop ikke længere craver alt det tilsatte sukker. Troede ikke det var muligt for mig, men det kører bare.
    Så et lille tip til at skære sukker væk uden at man egentlig føler man mangler det. Prøv evt, LCHF (eller baconkuren, som min mand kalder det)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Julie

    Jeg er pt gravid med nr 2 – og jeg skriver speciale der skal afleveres her til den 1… og så har jeg fået graviditetssukkersyge! Der findes udmærkede sukkerfri alternativer til meget…. meeeeeen… jeg tillader dog mig selv en smule sukker når vi er til festlige sammenkomster.. et halvt stykke kage, en lille smule is eller lignende.. det håber jeg at jeg kan blive ved med – men håber ikke jeg bliver nødt at leve 98% sukkerfrit resten af livet!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Maria

    Forbud er også noget af det dummeste, man kan gøre, hvis man virkelig gerne vil stoppe med noget. Så får man bare endnu mere lyst og kan ikke tænke på andet. Prøv i stedet at ændre bare lidt af gangen.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jennifer

    Nu siger jeg lige noget, uden at have noget på det, altså om angst og sukker. Men du tror ikke du trigger din angst, fordi du tror det trigger din angst? Altså sukkeret? Kroppen er i bund og grund lige glad med hvad du indtager af fødevare, om det så er sukker, mælk, eller agurk. Den kan ikke kende forskel på om det kulhydrat du indtager er sukker eller kartoffel. Lige som at det også er bevist op til flere gange, at børn ikke bliver mere hyperaktive af sukker, men det er bare noget vi tror de bliver, og derved bliver det mere synligt at børnene er aktive, når de så har indtaget sukker, hvor de egentligt vil være lige aktive, hvis de ikke havde indtaget sukker. Kender du Morten Elsøe? Ellers følg ham på Facebook og Instagram, han har en masse godt at sige om fødevare generelt ☺

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

:lion: 
:grinning: 
:grin: 
:joy: 
:smiley: 
:smile: 
:sweat_smile: 
more...
 
 

Næste indlæg

KONKURRENCE: Serum til øjenvipper