Mit barn.

Stress: Du ødelægger dit liv.

Er du stresset? Er du udbrændt? Måske er du begyndt at lægge mærke til dit hjerte, der banker ekstra hårdt eller hurtigt? Måske er du ofte rastløs? Måske kan du ikke finde ro til at sove om natten? Måske kan du pludselig mærke, at din fordøjelse ikke er, som den plejer? Måske har du trykken for brystet? Måske lider du af tankemylder? Måske oplever du en sitren rundt omkring i kroppen?

Hvis du kan nikke genkendende til en eller flere af tingene ovenfor, kan det være et tegn på, at dit nervesystem er overbelastet. Et tegn på stress. Hvis du putter for meget pres på dit nervesystem, bliver det ekstremt sensitivt. Det betyder, at dit nervesystem fx vil begynde at give dig fantomsmerter. Det vil signalerer ting, der ikke engang er der, fordi systemet er SÅ udmattet. Når vi begynder at lægge mærke til, hvad vores krop gør, er det et tegn på, at du skal handle. Det er ikke meningen, at vi skal føle vores hjertebanken på den måde. Ligesom det ikke er meningen, at vi skal føle vores fordøjelsessystem eller opleve at alt indvendigt sitrer.

Når du er stresset, kan selv små ting pludselige påvirke dig stærkt emotionelt. Du vil have lettere ved at opleve angst, vrede, frustration, jalousi og andre negative følelser. Hvis dit nervesystem VIRKELIG er udbrændt, når du til et punkt, hvor det hele tiden vil føles som om, at noget ikke er, som det skal være. Du vil måske endda ramme ind i generaliseret angst, hvor du altid – hver evig eneste dag – er lidt nervøs, anspændt, ved siden af dig selv og bekymret. Der har jeg været!

Hvorfor er du stresset? Du vil være den bedste far, den bedste mor, den bedste kæreste, den bedste hundeejer, den bedste kollega, den bedste søn, den bedste datter, den bedste i dit fag.. You name it. Du vil være den gode person, alle kan lide. Lad mig gøre det meget klart for dig:

Dét er et spil, du IKKE kan vinde! 

Nogle mennesker gør MEGET for andre mennekser, uden det overhovedet er blevet efterspurgt. Måske er du en af dem, der altid vil hjælpe andre med alting, og altid være noget for andre? Det er der i realiteten ikke noget i vejen med. Men begynder du at mærke symptomer, gør du for meget. Måske frygter du, at andre vil tænke mindre om dig, fordi du siger nej eller ikke tilbyder din hjælp? Måske tænker du, at du så ikke har givet alt, hvad du har? Det skal du ikke! Der skal også være noget tilbage til dig selv.

Det sjove er, at mange af os har en tendens til at gøre ENDNU mere for de folk, der ikke kan lide os. Det ser man fx på arbejdspladsen, hvor vi oftest yder en ekstra indsats overfor de folk, der tydeligvis ikke bryder sig om os, fordi de ikke skal ha’ noget på os. Vi vil have dem til at ændre deres mening om os, fordi den selvfølgelig må være forkert. Alle skal jo kunne lide os og synes, at vi er de bedste. Den måde at handle og tænke på belaster dit nervesystem i den grad. Det er spild af energi og tid. Der vil altid være nogen, der kan lide dig. Og der vil ALTID være nogen, der ikke kan lide dig! Sådan er livet. Øv dig i ikke at spilde din tid på de folk, der ikke kan lide dig. Livet er for kort til at spilde det på folk, der trækker dig ned.

Dit nervesystem kan også være udbrændt fordi, du forventer for meget af andre. Måske synes du, at menneske omkring dig er uretfærdige? Måske synes du, at den danske politik stinker og burde gøre noget mere for ditten eller datten? Måske er du skuffet over, at dine venner ikke behandler dig, som du vil behandle dem? Måske synes du, at hele verden er i mod dig? Alle de negative følelser vil uden tvivl have en stor effekt på dit nervesystem. Du vil bruge dyrebar energi på at prøve og kontrollere noget eller nogen, du på ingen måde er herre over. Giv dit nervesystem en pause og stop med at forvent noget af andre.

Vi skal være perfekte på arbejdspladsen, vi skal være perfekte derhjemme, vi skal være perfekte i netto, vi skal være perfekte i fitnesscentret, vi skal være perfekte på Tinder, vi skal være perfekte på Facebook og alle andre sociale medier. Vores instagram profil er blevet vores visitkort ud af til, og det skal signalere, at vi har STYR på livet. At vi er harmoniske, afbalancerede, pæne psykisk og fysiske stærke mennesker, der har alt under kontrol. Sandheden er, at INGEN har alt under kontrol. Det er ikke meningen, at vi skal have alt under kontrol. Ligesom det ikke er meningen, at du skal lide af stress!

f28ca941-4a64-491c-8a20-18fac7e08942

Du ødelægger og spilder dit liv lige nu og her ved ikke at stoppe op!

Du har 7000 undskyldninger for at fortsætte u det spor du allerede er i. Og måske er du slet ikke stærk nok til at stoppe op? Måske er du ikke emotionelt intelligent nok til at stoppe op? Måske er du ikke modig nok?

Der er ikke en nogen mirakel kur. Stress er ikke noget, der bare skal gå over med tiden. Stress forsvinder ikke bare af sig selv. I så fald garanterer jeg dig for, at det rammer dig hårdt i nakken meget snart igen. DU gør noget forkert, hvis du er stresset. Derfor skal DU også gøre noget anderledes, for at ændre på situationen.

Hvile og ro er ikke løsningen på stress. 

Det VÆRSTE du kan gøre, hvis du lider af stress, er at hvile dig. Lægen vil med stor sandsynlighed sende dig hjem med besked om, at gøre netop dette. Så ville du komme hjem, smide dig i sofaen, og hvad ville der så ske? Du ville begynde at tænke. Pludselig ville du have tonsvis af tid til at bekymre dig om alt det, der stresser dig, hvilket vil tilføre dit nervesystem en endnu større belastning. Bevidst eller ubevidst. Af samme grund mærker arbejdsnarkomaner især symptomer på stress i weekenden, hvor de måske får lov til at slappe lidt af.

Dit nervesystem er IKKE en muskel. En muskel har brug for hvile. Den skal restituere, hvis den har været på overarbejde. Det skal dit nervesystem ikke. At hvile sig er ekstremt stressende for folk, der har et overbelastet nervesystem. Vores nervesystem SKAL have en pause, ja. Men det giver det ikke, ved at ligge derhjemme og trille tommelfingre, som lægen tit og ofte vil foreslå.

Svaret på hvordan vi giver vores nervesystem noget ro og slipper af med stress(og angst) kommer i en fortsættelse snarest.

HÆNG I <3

Ps. Det i får af mig, er MIN overbevisning. Jeg er hverken psykolog, terapeut, læge eller lignende, men jeg har en ordentlig bunke livserfaring med i baggagen, og jeg vil næsten vove at påstå, at jeg har mindst lige så meget forstand på emnet. Derudover har jeg nørdet menneskets psyke så lang tid tilbage, som jeg overhovedet kan huske. Så æd det lige råt ikke 😉

   

3 kommentarer

  • Heidilade

    Hørt, hørt, hørt! Fra en pige som har gået med stress i snart et år, og som stadig har svært ved at sætte ord på hvordan man præcis skal forklare hvordan man har det, så rammer du bare fuldstændig hovedet på sømmet her! Hvor har du ret, og heldigvis er man aldrig den eneste i verden som går rundt og har det, eller har haft det sådan, hvilket man nogen gange godt kan glemme 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • FEDT indlæg! Jeg startede på en kandidat i Odense i september (Bor i Kbh). Med en betinget optagelse kæmper jeg med 2 suppleringsfag i økonomi (hvilket jeg er idiot til), ved siden af min kandidat OG et studiearbejde. Det kvæler mig. Jeg har humørsvingninger, trykken for brystet, hjertebanken, ondt i maven og TRÆT. Jeg VED jeg er stresset, men jeg ved SIMPELTHEN IKKE hvordan jeg skal komme ud af det, uden at droppe studiet? Jeg går til stress coach, men det er en dyr løsning! Jeg glæææder mig til at læse anden part ❤️

    PS. Tak for din ærlighed!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • MigogminTinderbaby

      Det lyder som om, at du måske har brug for en pause fra studiet, så du kun skal fokusere på dit studie arbejde for en stund. Måske et semesters tid. Du behøver ikke decideret at sygemeldte dig, men med en lægeerklæring fra din læge, kan du grundet sygdom(stress er sygdom) søge dispensation fra den normerede studietid og få tilladelse til at få afmeldt dig dine eksaminer. Hos SU søger man så – med samme lægeerklæring – om 6 ekstra klip, så du faktisk får et halvt år ekstra til at tage din uddannelse. Imens du holder pause får du SU præcis som Du plejer, så din indtægt ændre sig ikke. Jeg har selv været nødt til at gøre det to; både på min bachelor uddannelse og på min kandidat. 🙂 Se om du kan få et møde med din studievejleder . Kram

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Mit barn.