Tror du mit barn er glad nu så?

Fuck af Angst – Hvad trigger din angst?

7085203423_fbdac0354c_o

I mit seneste indlæg om angst(læs det her), bad jeg dig om gentagende gange at sige følgende sætning højt:

”Det er MIG, der skaber angsten”.

For at kunne håndtere angsten, bliver du først nød til at forstå, hvordan du skaber angsten. Hvornår det hele starter. Hvordan det starter. Hvorfor det starter.

Hollænderen, som jeg i et af de næste indlæg vil præsentere dig for, har lært mig, at det IKKE er de ydre omstændigheder, der gør mig angst. Det er IKKE menneskerne omkring dig, der gør dig angst. Det er IKKE stedet du opholder dig, der gør dig angst. Det er IKKE det faktum, at du er alene, der gør dig angst. Det er DIG, der gør dig angst. Jeg vil gentage dette mange gange, fordi det er SÅ vigtigt at huske på.

Ligesom Hollænderen og mange andre, har jeg i mange år forsøgt at kontrollere situationen ved at undgå alt det, der gjorde mig angst. Indtil forrige år, hvor det VIRKELIG gik op for mig, at det var MIG, der gjorde mig angst.

Jeg forsøgte at kontrollere angsten ved at placere mig på gangsædet i bussen eller i flyveren, så jeg havde let ved at flygte. Jeg forsøgte at holde mig tæt på hjemmet, så jeg hurtigt kunne komme i sikkerhed. Jeg havde altid strøm på min telefon, så jeg kunne ringe 112 i tilfælde af nødsituationer. Jeg holdte mig væk fra koncerter og andre større forsamlinger, hvor der kunne opstå kaos. Jeg undgik midtersædet i bilen, fordi der, ved at sidde der, var størst mulighed for, at jeg fløj ud af forruden i tilfælde af en trafikulykke. Jeg sov ALDRIG alene om natten.. ..I fem år! Jeg forsøgte altid at ændre på situationen, indtil jeg fandt ud af, at det er MIG, jeg skal ændre. Det er DIG, der skaber angsten. Det er DINE tanker, der skaber angsten. IKKE situationen du befinder dig i.

Når det så er sagt, er der altid noget, der trigger(udløser) din angst. Og det er første skridt i rejsen hen i mod et bedre liv; at blive klar over, HVAD der trigger din angst. Der er, ifølge Hollænderen, ALTID en angst-trigger. Det kan dog være pisse hamrende vanskeligt at finde frem til, hvad den er.

Det er en GOD ting, at vi mennesker kan blive angste. Kroppen er skabt sådan, for at vi kan overleve i liv-eller-død-situationer. En angstrigger kan fx være, at du er alene ude og svømme i havet, hvor du pludselig ser en stor haj nærme sig. Angstens udløses, så vi har styrken til at flygte eller kæmpe. En angstrigger kan også være, at du befinder dig i en bygning på 5. sal, der pludselig går i brand. I begge disse tilfælde SKAL du blive angst for at kunne overleve. Vi har BRUG for angsten.

Den angst både du og jeg skal af med, er den uhensigtsmæssige og irrationelle angst, der udløses af falsk fare. Den angst, der trigges af situationer, der ikke putter os i øjeblikkelig livsfare, men alligevel snyder vores krop til at tro, at den skal kæmpe for ikke at dø.

Fra nu af – hver gang du bliver nervøs, angst, anspændt, utilpas eller på den ene eller anden måde føler ubehag i kroppen, vil jeg bede dig om at tænke over, HVAD der udløste din angst. Hvad triggede dét du føler i kroppen? Skriv det gerne ned, så du husker det bedre.

Eksempler på uhensigtsmæssige angst-triggere:

  • Du befinder dig i et supermarked
  • Du skal holde en tale
  • Du har hovedpine
  • Du har influenza
  • Du tænker på et tidligere traume
  • Du møder din x-kæreste på gaden
  • Du befinder dig i et mørkt lokale
  • Du ser en edderkop
  • Du har tømmermænd
  • Du har ikke sovet i nat
  • Du skal til jobsamtale
  • Du bekymrer dig om fremtiden
  • Du sidder i en låst bil
  • Du har glemt din telefon derhjemme
  • Du kan ikke finde din næsespray
  • Du sidder i en flyvemaskine
  • Du hører en råbe
  • Du bliver skældt ud
  • Du ser en, der minder dig om en, du ikke kan lide
  • Du bliver forladt af en kæreste

Jeg kunne fortsætte listen i uendelighed. I alle ovenstående situationer, har din krop ikke brug for at kæmpe for livet. Det er ikke liv-eller-død-situationer. Husk på det, og øv dig i at finde frem til de ting, der trigger din angst.

Ved at forstå dit indre system, vil du helt automatisk frygte det mindre og dermed blive mindre angst. Det vil jeg næsten godt love dig!

…Fortsættelse følger

HÆNG I !

Ps. Kender i det der med, at man sidder et offentlig sted med høretelefoner i ørene.. Fordi man ikke selv kan høre noget, tænker man ubevidst at andre omkring en heller ikke kan.. Og så skete det: PRUT. Flot Alexandra.. I læsesalen på Uni.


Læs også:

  1. Fuck af angst!
  2. Fuck af angst – Intro
   

4 kommentarer

  • M

    Hej Alexandra! Tak for de her indlæg. Det er så vigtigt, at der kommer fokus på det. Min kæreste gennem maaange år er indenfor de seneste år begyndt at lide meget af angst. Jeg har læst alt, jeg kunne finde om, hvad jeg som pårørende kan gøre OG fået professionel hjælp/undervisning om det. Efter jeg læste dit første indlæg, begyndte jeg at sige til ham, at angsten starter i ham selv, og kun der. Og det virker. Så tak!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • MigogminTinderbaby

      Åååhh, det er jeg glad for at høre. Jeg kunne forestille mig, hvor svært det må være at være pårørende. Det må være vanskeligt at sætte sig ind i, hvis man ikke selv har prøvet at døje med angst.Er glad for, at du har læst med. Du lyder til at være en rigtig betænksom kæreste ☺️

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ditte

    Fedt indlæg!
    Jeg selv har sygdomsangst, heldigvis har jeg det kun den dag idag og lider ikke længer af det.
    Mit bedste råd jeg fik var fra en anden bekendt med angst -dagen efter et angstanfald skulle jeg hvergang skrive ned om min angst blev realiserer og det ejg frygtede er aldrig sket. Den sætning har båret mig gennem
    En masse samt mindfulness er jeg angstramt men lidelse fri 😉 hurra for det

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • MigogminTinderbaby

      Ja, der ligger nemlig en rigtig smart fidus i at skrive det ned. Det skal man også i det forløb, jeg er ved at gennemføre. Godt at du har lært at håndtere det. Sådan !

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Tror du mit barn er glad nu så?